Nezaobilazne pešačke staze na Divčibarama

Pešačke staze na divčibarama

Čini se, kad dođete na Divčibare, gde god da se okrenete uživaćete u lepoti prirode. Ako prošetate urbanizovanim centrom Divčibara, možete posetiti crkvu, dečije igralište, nekoliko kafića i restorana, pijacu na kojoj se prodaju domaći proizvodi. Međutim, ako ste zaljubljenik u šetnje i uživanje na čistom vazduhu, daleko od drugih, dobro će Vam doći upoznavanje sa nekim od šetačkih staza naše prelepe planine, mada njih nikada nije teško pronaći, budući da su dobro obeležene.

Ljuti krš

Kada se popnete na Ljuti krš, videćete da je to impresivno mesto odakle se pruža pogled na duboke doline potoka prema Golubcu i na Bačevački vis, Čubricu i Pejar. Takođe, čeka Vas i neverovatan pogled niz kanjon Crne reke koja vijuga izmedju strana obraslih gustom zimzelenom šumom prošaranom brezama. U prvom planu je jedan niži greben sa koga se može sići do Crne reke. Na horizontu se vide valjevske planine: Magleš, Jablanik i Medvednik, a nešto bliže obronci Bukova. Osim što je ovaj pogled sigurno jedan od najlepših pogleda sa planine Maljen, staza kroz borovu šumu kojom se do Ljutog krša dolazi je takođe impresivna, naročito u jesen, kada će Vas boje lišća zaseniti svojom lepotom. Sve što treba da uradite je da skrenete kod nekadašnjeg odmarališta "Breza", današnjeg sportskog kompleksa braće Teodosić, a dalje će Vas putokazi sami voditi, a na destinaciji ćete biti za tridesetak minuta.

Golubac

Još jedna pešačka staza koju ne smete propustiti, budući da se sa krajnje tačke pruža pogled na čitave Divčibare, ali i mnogo dalje, a pritom nije mnogo zahtevna, budući da je nagib blag, jeste staza koji vodi na Golubac. Od centra Divčibara, staza kod crkve skreće desno, pored hotela "Maljen". Dalje vodi putem pored odmarališta "EPS", a zatim kroz šumu iza koje napušta put i ide livadama, između vikendica. Kad se prodju vikendice, dolazi se do raštrkanih, velikih borova. Na jednom od njih je putokaz: levo za Paljbu, a poludesno za Golubac. Odatle se izbija na čistinu sa koje se dalje stalno vidi Golubac. Uz blagi uspon vrlo brzo se stiže na ovaj vrh na kome se nalazi osmatračnica od drveta.

Sa Golubca, pogled se pruža na sve strane. Na zapadu se vide valjevske planine: Povlen, Magleš, Jablanik i Medvednik, a na severu u daljini Cer. Na zapadu, ispod Golubca je šumovita, duboka dolina Bukovske reke. Suprotno, na istočnoj i južnoj strani pada pogled na najviši Maljenski vrh Kraljev sto, Veliku pleć, Crni vrh i Paljbu i celu divčibarsku visoravan.

Pešačka staza Golubac na Divčibarama

Velika pleća i Crni vrh

Da biste došli na Velika pleća, sa glavnog puta kojim se ide ka staroj ski-stazi treba skrenuti levo kod Pančevačkog odmarališta. Dalje se ide uzbrdo asfaltnim putem koji prolazi ispod odmarališta IMT. Iza njega se dolazi do raskrsnice na kojoj treba skrenuti desno. Put vodi blago uzbrdo izmedju vikendica i izlazi na zaravan. Tu se nalazi drvo sa dva crvena putokaza: levo Velika pleća, pravo Crni vrh.

Odatle se, da biste stigli na Velika pleća, ide levo, makadamskim putem koji se blago uspinje, a vodi kroz šumu jela, borova i breza. Na prevoju, kod putokaza desno za Crni vrh, treba nastaviti dalje putem koji ide talasastim grebenom. Levo je šuma, a desno nekoliko vikendica, posle kojih se sa desne strane uočava šumovito uzvišenje. Tu se staza odvaja od puta na desno i vijuga naviše kroz borovu i brezovu šumu do samog vrha. Sa njega se pruža prekrasan pogled na Ravnu goru i Suvobor, Kablar, Ovčar, Zajčicu i Subjel. Kad je vidik bistar u daljini se vide Golija, Kopaonik, Zlatibor i Tara. Ispod Velike pleći, levo je šumoviti kanjon Crne Kamenice. Pravo na jug pružaju se široke livade visoravni Tometino polje.

U slučaju da želite da dođete na Crni vrh, kod drveta sa crvenim putokazima treba nastaviti putem pravo, blago uzbrdo. Kada se prođu vikendice sa desne strane, staza ulazi u šumu borova, jela, cerića i breza, obraslu gustom travom. Između njih staza vijuga uzbrdo. Uspon nije težak, ali je stalan, pa se povremeno treba odmoriti. Kraj uspona je na samom kamenito-travnatom vrhu koji je označen na nekoliko velikih kamenova. Sa Crnog vrha se pružaju sjapogledi: Suvobor, Kablar, Ovčar, Zajčica i Subjel, a kad je vedro u daljini se vide Golija, Kopaonik, Zlatibor, Tara i Zvijezda. Na krajnjem zapadu vide se sve ostale valjevske planine: Povlen, Magleš, Jablanik i Medvednik i ispod njih Drenovački kik, Bukovi i ostala pobrđa. Pogled na sever prema Divčibarama zaklanja šuma kroz koju vodi staza. Sa Crnog vrha postoje staze levo za Veliku pleć i desno za vidikovac Paljba.

Nezaobilazne pešačke staze na Divčibarama

Pročitaj više

Kafići, barovi i restorani na Divčibarama

Jedna od najvećih novina na Divčibarama je svakako sportski kompleks i hotel, koji je otvorio naš proslavljeni...